KALSA GÅRDSBAKERI

ferdig_MG_3331

Visuell identitet og emballasjeløsning for lokal hjemmebakst

På gården Kalsa ved Aursunden bor Tove Iren og Geir Magne Ryttervold og familien. Inger, mor til Tove, har i mange år bakt sagnomsust gode pjalt og lemser. Nå er Tove på Kalsa Gårdsbakeri i ferd med å gjøre hjemmebakst til levebrød, utstyrt med Ingers hemmelige oppskrifter. At Tove valgte bakst som levebrød springer ut fra et ønske om å utnytte ressurser fra gården som tilleggsnæring. Dessuten synes hun det er verdifullt og givende å videreføre håndverket og tradisjonene videre.

Da designprosjektet starta, var Toves mål for Kalsa Gårdsbakeri at kunden skal forstå produktenes verdi ved første øyekast, å øke salget med 100 % i løpet av 2012 og oppnå 1,5 årsverk

Toves pjalt og lemser selges bare på Røros, og på de messene Tove besøker. Potensialet til å selge mer akkurat her er godt. For målgruppa er dem som har et forhold til tradisjonell norsk bakst, ser verdier i kortreist mat, er mer opptatt av kvalitet enn pris, ser verdien av å produsere etter ”gamle” metoder og er interesserte i historien bak produktet. Og dem finnes det mange av!

Både pjalt og lemse kan for “utenforstående” framstå som eksotisk og rart – og til de grader lokalt. Så i stedet for å “pynte på” pjalten og lemsa, ønsker vi å understreke at dette er godt, gammeldags – og litt sært – håndverk. Store foto (tatt av Tom Gustavsen) er et bærende element. Bildene er vakre, men ærlige og upyntede, med vekt på håndverket, lokalet og menneskene bak. På etikettene får produktnavna følge av undertekster med en litt særegen tvist.

Tove har fått svært mye positiv oppmerksomhet rundt pjalten og lemsa siden den nye emballasjen ble lansert. Både nye bedriftskunder, som Rema, og nye privatkunder har kommet til. Også blant de trofaste lemse- og pjaltkundene til Tove har den nye identiteten falt i god jord. Og salget har økt betraktelig!

Form til fjells fikk prosjektet via designformidling gjennom Innovasjon Norge.

ferdig_MG_3313 ferdig_MG_3291 ferdig_MG_3223

 

  • Kunde: Kalsa Gårdsbakeri
  • Dato: 2010 -


Lignende prosjekt